Atklās poļu jauno fotogrāfu izstādi “Identitātes problēmas”
13. jūnijā plkst. 17.00 Cēsu Izstāžu namā tiks atklāta poļu jauno fotogrāfu izstāde “Identitātes
problēmas”, ko organizē Rīgas Fotogrāfijas biennāle 2018 sadarbībā ar Pašvaldības aģentūru
“Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”. Izstāde būs apskatām līdz 15. jūlijam.
Izstādē četri poļu fotogrāfi Irena Kalicka (Irena Kalicka, PL), Zofija Kraveca (Zofia Krawiec,
PL), Mateušs Sarello (Mateusz Sarello, PL) un Marta Zgerska (Marta Zgierska, PL) atklāj savu
redzējumu par mūsdienu cilvēka dzīvi, viņa ikdienas cīņu ar ķermeni, vidi, ar tuviniekiem un
svešiniekiem. Atšķirībā no daudzu gadu desmitus piekoptās prakses dokumentēt tautas
vēsturi un stiprināt kultūras kodolu, mūsdienu poļu fotogrāfi izvēlas pievērsties personības
attīstības procesam, bieži vien to skatot traumu un terapijas kontekstā.
Izstādes kurators Ādams Mazurs (Adam Mazur, PL), runājot par iemesliem, kāpēc izvēlējies
pievērsties identitātes problēmām: “Ar Ingu Brūveri nolēmām izstādīt jauno poļu fotogrāfu
darbus. Identitāte ir aktuāls jautājums tūkstošgadē dzimušajiem, līdzīgi, kā pirms dekādes, kad
aktuāla bija attēlu izplatīšana vai politika 1990-tajos gados. Cēsīs izstādītie darbi savā ziņā ir
gan par politiku, gan attēlu izplatīšanu un identitāti. Es izvēlējos māksliniekus ar izteiktu
redzējumu, kuri pamazām kļūst par savas paaudzes pārstāvjiem. Un es tiešām viņiem ticu.”
Jaunajā poļu fotogrāfijā pēdējo pārdesmit gadu laikā ir pārliecinoši sevi pieteikušas fotogrāfes
sievietes. Viņas izmanto fotogrāfijas potenciālu kā saziņas un sarunu platformu. Kas es esmu?
Ko domāju? Ko vēlos? Tie ir jautājumi, kurus mākslinieces bieži uzdod sev un arī skatītājiem.
Viena no izstādes autorēm fotogrāfe Marta Zgerska interesējas par traumu tematiku,
robežsituācijām un darbu ar ķermeni. 2013. gadā viņa iekļuva autoavārijā un šī pieredze
pilnībā mainījusi viņas attieksmi pret fotogrāfiju, kas atklājas darbā “Post”. Kopā ar savu
partneri Mateušu Sarello viņi radījuši darbu “Dārzs”, kas balstās Mateuša disfunkcionālo
attiecību pieredzē ar kādu sievieti, atklāj attiecību izbeigšanos un vienlaikus šīs pieredzes
pastāvīgo klātbūtni tagadnē. Attēlos redzami trūdoši un savītuši ziedi, kas ir kā nekad
nepasniegtas buķetes un sajūtas, ko grūti paust vārdos un izrādīt. Marta Zgerska meklē savu
vietu šajās klusās dabas ainavās, ievietojot tur savu ķermeni un dodot iespēju mirušajiem
augiem no jauna uzplaukt dzīva ķermeņa klātbūtnē, ko vienlaikus pavada bailes no vēl viena
zaudējuma.
Poļu izcelsmes māksliniece un kuratore Zofija Kraveca ir poļu selfiju feminisma iniciatore un
viena no vadošajām šī virziena pārstāvēm. Savā “Instagram” kontā viņa veido feministisku
projektu ar nosaukumu “Nuerotic Girl” (Jaun-erotiskā meitene), kur ironiski apspēlē
meitenīguma konceptu. Mākslinieces aktivitātes sociālajā tīklā vairāku mēnešu garumā Polijā
raisīja diskusijas par emancipācijas potenciālu un pašreprezentācijas tehnikām.
Savukārt fotogrāfes Irenas Kalickas “Fototeātra” dalībnieki un protagonisti ir maskās un viņu
ķermeņi nereti ir kaili, taču kailums šeit nav tikai fizisks – maskas dialektika, atklātības un
apslēptības mainīgais ritms dod iespēju parādīt personības trauslumu un ievainojamību.
Kalickas darbu varoņi ir gan skaisti, gan pretīgi, jūtīgi un vulgāri, kautrīgi un piedauzīgi, dabiski
un mežonīgi.
Rīgas Fotogrāfijas biennāle ir starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz
vizuālās kultūras analīzi un māksliniecisku reprezentāciju. Fotogrāfijas jēdziens festivāla
nosaukumā apvieno dažādas attēla veidošanas mākslinieciskās prakses, kas 21. gadsimtā
turpina transformēt laikmetīgās mākslas valodu. Biennāles tematika aptver jautājumus no
kultūras teorijas līdz aktuāliem sociālpolitiskiem procesiem Baltijas un Eiropas reģionā. Rīgas
Fotogrāfijas biennāle tiecas fiksēt un mākslas festivāla formātā piedāvāt kopīgi izprast pasaulē
notiekošās pārmaiņas, tulkojot mūsdienās tik sarežģīto un piesātināto vizuālo valodu jēgpilnās
attiecībās − starp ikdienu, kameras objektīvu, vēstures materiālu, laikmetīgo mākslu,
tehnoloģijām un nākotni.
2018. gadā izvēlētais biennāles nosaukums "I Like Your Face", izmantojot sejas metaforu,
izceļ komplicētos identitāšu un nozīmju veidošanas procesus. Seja ir gan maska vai loma, ko
mēs ikdienā uzņemamies, gan attēls, ko ieraugām, skatoties uz otru. Sociālajos tīklos mēs
bieži atzīmējam, ka mums kaut kas “patīk” (like) – taču ko mēs patiesībā redzam un ko
iztēlojamies? Vai ir iespējama sastapšanās ar citādo nekategorizējot un netematizējot?
Festivāls pievēršas šo attiecību problemātikai, izjautājot, kā mūsdienu tehnoloģiju izmainītajā
garīgajā klimatā izpaužas cilvēku emocionālā pasaule un kā iedomāta piederība kādai
fantastiskai realitātei sadzīvo ar ikdienas sociālajām identitātēm.
Rīgas Fotogrāfijas biennāle 2018 notiek Latvijas valsts simtgades ietvaros.
Izstādi “Identitātes problēmas” atbalsta: Valsts kultūrkapitāla fonds, Cēsu novada pašvaldība,
LG Electroniks Latvia, Rixwell, Hotel Konventa Sēta, AS “Antalis”, Lux Express, DSV - Global
Transport and Logistics.
Attēls: Attēls: Irena Kalicka. No sērijas “Fototeātris”, 2016