Aprīlī sāksies starptautisks laikmetīgās mākslas festivāls Rīgas Fotogrāfijas biennāle 2018
No 5. aprīļa līdz 8. jūlijam Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros Rīgā, Liepājā, Cēsīs,
Daugavpilī un Tartu norisināsies starptautisks laikmetīgas mākslas notikums “Rīgas
Fotogrāfijas biennāle 2018” (RFB), piedāvājot apmeklētājiem plašu izstāžu, performanču,
simpozija, diskusiju un meistarklašu programmu. Šogad biennāle pievēršas pašizpratnes
jautājumiem – kas mēs esam un kas izvēlamies būt laikā, kad sociālā, politiskā un kultūras
dinamika piedāvā arvien jaunas pārtapšanas iespējas.
Izvēlētais biennāles nosaukums "I Like Your Face", izmantojot sejas metaforu, izceļ
komplicētos identitāšu un nozīmju veidošanas procesus. Seja ir gan maska vai loma, ko mēs
ikdienā uzņemamies, gan attēls, ko ieraugām, skatoties uz otru. Sociālajos tīklos mēs bieži
atzīmējam, ka mums kaut kas “patīk” (like) – taču ko mēs patiesībā redzam un ko
iztēlojamies? Vai ir iespējama sastapšanās ar citādo nekategorizējot un netematizējot?
Festivāls pievēršas šo attiecību problemātikai, izjautājot, kā mūsdienu tehnoloģiju izmainītajā
garīgajā klimatā izpaužas cilvēku emocionālā pasaule un kā iedomāta piederība kādai
fantastiskai realitātei sadzīvo ar ikdienas sociālajām identitātēm.
“Moderno tehnoloģiju straujās attīstības rezultātā nākas pārvērtēt attēlu nozīmi un to sniegto
vēstījumu,’’ par biennālē pētīto tēmu loku saka tās vadītāja Inga Brūvere, “biennāles mērķis ir
veidot dialogu – diskusiju, priekšplānā izvirzot jautājumu – kā laika telpā ir mainījusies izpratne
par fotogrāfiju un attēlu un kā tā sevi piesaka mākslā?”
Centrālais notikums – Ingas Brūveres kūrētā starptautiskā izstāde “Ekrāna ēra I:
Pašportrets” sadarbībā ar Rīgas pilsētas Kultūras iestāžu apvienību būs skatāma izstāžu zālē
“Rīgas mākslas telpa” un tajā tiks aplūkoti cilvēciskās identitātes aspektus – ķermeņa,
dzimuma, sociālo, vēsturisko, kas veidojas mūsdienu tehnoloģiju ietekmē. Izstādē piedalīsies
divpadsmit autori no desmit valstīm – Keita Kūpere (Kate Cooper, UK), Aneta Gžešikovska
(Aneta Grzeszykowska, PL), Antuāns Katala (Antoine Catala, FR / USA), Pols Peipers (Paul
Paper, LT), Līga Spunde (LV) un citi. Tās ietvaros notiks arī izglītības programma – simpozijs,
diskusija, lekcija un radošās darbnīcas. Izstāžu zāles ‘’Rīgas mākslas telpa’’ Intro zālē būs
apskatāmi Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2018 Balvas “Meklējam jauno fotogrāfijā!” finālistu –
Diānas Tamanes (LV), Tāvi Suisalu (Taavi Suisalu, EE) un Kristīnes Madjares (LV) darbi.
Diskusiju par “maģiskajām identitātēm” aktualizēs kuratores Šeldas Puķītes veidotās izstādes
– “Šodien esmu nāriņa. Rīt es būšu vienradzis” galerijā MuseumLV un pilsētvides projekts “Es
vēlos tevi!”, kura ietvaros latviešu fotogrāfs Reinis Hofmanis sadarbībā ar igauņu mākslinieku,
dizaineri un teorētiķi Margusu Tammu (Margus Tamm, EE) realizēs fotoprojektu rekrutēšanas
plakātu imitējošā formātā. Ironiski rotaļīgie projekti problematizē sociālpolitisko stāvokli, kurā
Rietumu valstis šobrīd atrodas, kad līdztekus veselā saprātā balstītiem racionāliem lēmumiem
uz politiskās skatuves kāpj ekstrēmi nacionālisti, autoritāru režīmu piekritēji un realitātes šovu
zvaigznēm līdzīgi biznesa vides pārstāvji.
Mūsdienās attēls vairs nav tikai statiska, fiksēta realitāte. Tas ir kļuvis par dinamisku sistēmu,
kas var mainīties atkarībā no situācijas. RIXC galerijā Nīderlandes mākslinieka Rohīra Ārenta
(Rogier Arents, NL) instalācijā “Sirds ziedi” tiek nolasīti apmeklētāju sirdspuksti, kas izraisa
pildspalvas plotera kustības, reāllaikā atveidojot līnijas un punktus un liekot uzplaukt zieda
veida zīmējumam.
Apvienība “GolfClayderman” izstādē “Video salons” atdzīvina un romantizē ikdienas dzīves
estētiku, savos darbos iekļaujot popkultūru un divtūkstošo gadu sākuma patērētājsabiedrības
glamūru. Izstāde būs skatāma galerijā “Alma”. Bet fotogrāfs Martins Kohuts (Martin Kohout,
CZ) savā darbu sērijā pievēršas attiecībām starp attēlu un tā reprezentāciju, uzdodot
jautājumu – ko mūsdienās vispār nozīmē fotogrāfija. Viņa izstāde būs skatāma galerijā “427”.
Savukārt sadarbībā ar Daugavpils Marka Rotko centru tapusi Īva Ūlena (Yves Ullens, BE)
izstāde “Apliecinājums” Rīgas Centrālajā bibliotēkā.
Latvijas Fotogrāfijas muzejā atklāsim divas izstādes. Fotogrāfes Ingas Erdmanes
personālizstāde "Nezināšanas prieks" radusies projekta "Nezināšanas Prieks" ietvaros, kur
Probācijas Dienesta klienti ilgākā laika posmā dokumentējuši sev pazīstamo vidi, kas citkārt
mums būtu palikusi apslēpta. Savukārt fotogrāfa Andreja Granta skolnieču Andas Magones,
Lailas Halilovas un Rūtas Kalmukas izstāde "Pievienotā atmiņa" tapusi, māksliniecēm fiksējot
ģimenes ikdienu un uzdodot jautājumus par mūsdienu sievietes identitāti ģimenē..
Festivāla ietvaros tiks īstenota arī izglītības programma. Diskusijas “Attēls un propaganda”
dalībnieki pievērsīsies attēla kā vizuālas komunikācijas un ideoloģiska instrumenta
izmantošanai mākslā, medijos un citās publiskās telpas zonās. Fotogrāfijas vēstures un
historiogrāfijas interesenti aicināti uz mākslas zinātnieces Katrīnas Teivānes-Korpas lekciju
“Ainava Latvijas fotogrāfijas vēsturē” un lietuviešu kuratora un teorētiķa Vītauta Mihelkeviča
(Vytautas Michelkevičius, LT) prezentāciju “Mākslas kartēšana”. Jauniešiem būs iespēja
darboties ar”“gif” attēliem Viktorijas Ekstas radošajā darbnīcā “Kustīgā fotogrāfija”, savukārt
ģimenes un bērni varēs pārtapt maģiskos varoņos kopā ar fotogrāfu Reini Hofmani. Jaunie
mākslinieki iepazīs ASV mākslinieka Florisa Šēnfelda (Floris Schönfeld, NL) starpdisciplināro
pieeju radīšanas procesam.
Latvijas valsts simtgadē biennāle piedāvās arī programmu reģionos. Ulda Brieža
personālizstāde “Saules pusē” Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā ir autora 50 gadu
garumā uzkrātas laika liecības ceļā uz Latvijas valsts simtgadi un tā būs arī līdz šim plašākā
autora darbu skate. Darbu vidū ir virkne portretu, kas uzņemti, strādājot par fotoreportieri
Liepājas laikrakstos (60. un 70. gados) un pēc tam Rīgā – avīzēs “Padomju Jaunatne” un
“Diena”. Savukārt Liepājas muzejā izstādē “Sajust tēva miegu” fotogrāfe un kuratore Mariē
Šēvolda (Marie Sjovold, NO) tiecas izveidot telpu refleksijai par traumām, atmiņām un
sapņiem Otrā pasaules kara iespaidā savas ģimenes pieredzes ietvaros. Polijas jaunā
fotogrāfija būs skatāma Cēsu izstāžu zālē, asprātīgi apvienojot digitālo, postinterneta un
sociālo mediju revolūciju pieredzi ar identitātes un feminisma jēdzienu izpēti.
Simpozijs “Tagadnes atmiņas” ar astoņām kritiķu, vēsturnieku un mākslinieku prezentācijām
no Baltijas valstīm un Eiropas sniegs paškritisku kopsavilkumu par to, kā tiek rakstīta un
veidota fotogrāfijas vēsture trijās Baltijas valstīs, aplūkojot gan “80. gadu kailfoto un vieglo
porno”, gan “fotogrāfijas lomu sociālajos medijos”, “fotogrāfijas kartēšanu” un citas tēmas.
Festivāla ietvaros iznāks arī Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2018 izdevums – tekstu krājums,
kas veltīts laikmetīgās fotogrāfijas un vizuālās kultūras procesiem.
Rīgas Fotogrāfijas biennāle
ir starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz
vizuālās kultūras analīzi un māksliniecisku reprezentāciju. Fotogrāfijas jēdziens festivāla
nosaukumā apvieno dažādas attēla veidošanas mākslinieciskās prakses, kas 21. gadsimtā
turpina transformēt laikmetīgās mākslas valodu. Biennāles tematika aptver jautājumus no
kultūras teorijas līdz aktuāliem sociālpolitiskiem procesiem Baltijas un Eiropas reģionā. Rīgas
Fotogrāfijas biennāle tiecas fiksēt un mākslas festivāla formātā piedāvāt kopīgi
izprast pasaulē notiekošās pārmaiņas, tulkojot mūsdienās tik sarežģīto un piesātināto vizuālo
valodu jēgpilnās attiecībās − starp ikdienu, kameras objektīvu, vēstures materiālu, laikmetīgo
mākslu, tehnoloģijām un nākotni.
Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2018 sadarbības partneri: Valsts kultūrkapitāla fonds, LV100,
Rīgas dome, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, “Rīgas mākslas telpa”, Rīgas pašvaldības
kultūras iestāžu apvienība, galerija Alma, Jauno mediju kultūras centrs “RIXC”, Pašvaldības
aģentūra ‘’Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs’’, Liepājas muzejs, Daugavpils Marka Rotko
mākslas centrs, Latvijas Fotogrāfijas muzejs, Tartu Mākslas māja, Igaunijas Kultūrkapitāla
fonds, galerija “Museum LV”, galerija “427”, Rīgas Centrālā bibliotēka, Rīgas domes Izglītības,
kultūras un sporta departaments, NoRoutine Books, ASV vēstniecība Latvijā, Polijas
Republikas vēstniecība Rīgā, Britu padome Latvijā, Somijas vēstniecība Rīgā, Igaunijas
Republikas vēstniecība Latvijā, Francijas institūts Latvijā, Latvijas vēstniecība Maskavā, LG
Electronics, Rixwell Hotel Konventa Sēta, Lux Express, AS “Antalis”, Hibnerstudio,
Valmiermuižas alus darītava, Reigys Ausmeņa Kebabs, Malduguns Alus, DSV - Global
Transport and Logistics, Jcdecaux, Transeurope Photo.
Attēls: Džūno Kalipso. No sērijas “Medusmēnesis”, 2016