Rīgas Fotogrāfijas biennāles balva 2018 – Meklējam jauno fotogrāfijā!
Rīgas Fotogrāfijas biennāles balva “Meklējam jauno fotogrāfijā!” dibināta ar mērķi atklāt un izcelt
jaunus māksliniekus, kuri savos darbos atspoguļo attēla spēku un piedāvā konceptuāli oriģinālu
skatījumu uz sava laikmeta norisēm. 2018. gadā starptautiskā žūrija galveno balvu piešķīra Diānai
Tamanei (Latvija), otro vietu ieguva Tāvi Suisalu (Igaunija), savukārt trešo vietu − Kristīne Madjare
(Latvija). Speciālbalvu, iespēju izdot savu grāmatu izdevniecībā NoRoutine Books saņēma Madara
Gritāne (Latvija).
Diāna Tamane “Asinsspiediens”, 2016
“Manu interesi bieži saista kaut kas salūzis vai nestrādājošs, kāda klusa spriedze cilvēku starpā. Es
izmantoju ikdienas notikumus un iekšējos konfliktus kā instrumentu, lai paraudzītos uz mūsdienu
dzīvi. “Asinsspiediens” ir attēlu kolekcija, ko es uzgāju savas vecvecmāmiņas ģimenes fotoalbumā.
Viņai bija paradums katru dienu izmērīt savu pulsu un asinsspiedienu un pierakstīt mērījumus
kladītē, un to viņa turpināja darīt līdz pat mūža beigām. Ja klade bija noklīdusi, viņa rakstīja uz tā, kas
pagadījās pa rokai. Acīmredzot šis dienišķais rituāls viņai bija nozīmīgāks par fotogrāfijām – viņas
atmiņām.”
“Māksliniece savos darbos izmanto attēlus, kuru autore ir viņas vecmāmiņa. Diānas Tamanes radošās
darbības pamatā ir identitātes izpēte, izmantojot savas ģimenes fotogrāfijas. Man īpaši simpatizē
mākslinieces izvēle neuzņemt jaunas fotogrāfijas, tā vietā pievēršot uzmanību jau esošiem
vizuālajiem arhīviem un to interpretācijai, šajā gadījumā – ļoti personiskiem savas ģimenes
arhīviem.” (Valentīns Klimašausks)
Tāvi Suisalu “Attāls pašportrets”, 2016
“Sērijā apkopotas izplatījumā ierakstītas skaņas un no liela attāluma uzņemtas fotogrāfijas, kas
ievāktas no tehnoloģiskā lauka ārējiem slāņiem. Mākslinieks šo signālu ierakstīšanai izmantojis duci
orbītā esošu satelītu, kas tehnisko traucējumu dēļ vairs nav lietojami praktiskos vai zinātniskos
nolūkos un tālab atslēgti. Izdevīgu sistēmisku traucējumu rezultātā šīs iekārtas atsākušas darboties
un improvizē, pārraidot neparedzamas dabas informāciju. Satelītu izveidošanas sākotnējie iemesli
bija saistīti ar politiskiem un militāriem mērķiem, taču ar laiku tie kļuva noderīgi zinātnei,
komunikācijai un izklaidei, kļūstot par mūsu paplašināto neirālo tīklu sastāvdaļu un mainot izpratni
par telpu, laiku un ainavu. Uz šīm iekārtām var raudzīties gan kā uz vientuļiem galaktikas kovbojiem,
kas atskaņo kosmisko blūzu, gan kā uz utopiskiem tehnoloģiju sasniegumiem un varas struktūrām,
kas nepadodas gravitācijai un gadu desmitiem atrodas bezsvara stāvoklī. Šajā sērijā ainavas ar
portretiem savijušās kopā. Ainava pārvēršas pašportretā, attālinātā selfijā, kosmiskā spoguļattēlā,
kurā fotogrāfs un tā pašportrets ir pati mazākā fotogrāfijā iekļautā attēla sastāvdaļa.”
“Uz kopējā konkursa fona, kas koncentrējas uz tradicionālo fotogrāfiju, Tāvi Suisalu projekts izceļas
ar multimediju izmantošanu. Suisalu ir izdevies pacelt narcistisko pašrefleksijas kompleksu jaunā
līmenī, kā arī apvienot to ar tendenci piešķirt mašīnām cilvēciskus vaibstus. Viņa darbos pensionēti
satelīti rotē ap zemi un glezno, jo tiem vairs nav atlicis nekas cits, ko darīt. Darbu vizuālais efekts ir
visnotaļ hipnotisks.” (Indreks Grigors)
Kristīne Madjare “Patvērums”, kopš 2015
“Fotogrāfijas uzņemtas kristiešu komūnā. Te mitinās cilvēki, kas cieš no atkarībām. Viņi nonākuši
šajā nošķirtajā vietā, lai dziedinātos no neizmērojama izmisuma un sāpēm. Te viņiem jāuzveic savi
vecie paradumi un iztukšotā stāvoklī ar lūgšanu, darba un sadraudzības palīdzību jāmaina savs
domāšanas veids cerībā uz atjaunotni. Fotogrāfiju sērija vēsta par robežstāvokli starp sāpēm un
dziedināšanos, uzveicot bezvērtības, bezpalīdzības un bezcerības sajūtu. Es vēlos ar fotogrāfijas
starpniecību izpētīt miesas un prāta sāpes, to, kā mēs redzam savas un citu sāpes, kā tās mūs
ietekmē un vai tās var kļūt arī par mūsējām.”
“Šis projekts ir kā klusa, vizuāla poēzija. Spēcīgu un rūpīgi uzņemtu fotogrāfiju sērija par cilvēkiem,
kas nonākuši svarīgā savas dzīves punktā – viņi ir nolēmuši cīnīties ar atkarību. “Patvērums” ir
drosmīgs projekts visiem tā dalībniekiem, gan personai aiz objektīva, gan tā subjektiem. Madjarei ir
izdevies veiksmīgi attēlot viegli ievainojamus cilvēkus un viņu ikdienas dzīvi bez liekas atmaskošanas.
Rodas skaidrs iespaids, ka starp fotogrāfi un šiem cilvēkiem valda uzticība. Madjare mūs ieved
daudziem nezināmā pasaulē un caur saviem skaistajiem, nesentimentālajiem attēliem uzdod
būtiskus mūžīgus jautājumus par cilvēcisko cīņu, sāpēm, cieņu un cerību.” (Marianne Āgere)
Dalībnieki: Diāna Tamane (LV), Tāvi Suisalu (Taavi Suisalu, EE), Kristīne Madjare (LV)
Žūrija: Marianne Āgere (Marianne Ager, DK), Ieva Epnere (LV), Indreks Grigors (Indrek Grigor, EE), Valentīns Klimašausks (Valentinas Klimašauskas, LT), Adams Mazurs (Adam Mazur, PL), Paola Paleari (Paola Paleari, IT/DK), Daiga Rudzāte (LV), Baiba Tetere (LV)
Kuratore: Inga Brūvere (LV)
Organizē: Rīgas Fotogrāfijas biennāle sadarbībā ar Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienību, “Rīgas mākslas telpu” un Igaunijas Republikas vēstniecību Latvijā
Attēls: Diāna Tamane. No sērijas “Asinsspiediens”, 2016