Simpozijs “Tagadnes atmiņas”
Simpozijs “Tagadnes atmiņas” pulcēs virkni pētnieku, tostarp arī tos, kuri paši ir bijuši daļa no
fotogrāfijas vēstures rakstīšanas, lai ar konkrētiem piemēriem ilustrētu fotogrāfijas rakstīšanas
vēsturi. Īpaša uzmanība tiks pievērsta materiālam, kas veido šo vēsturi. Pirmkārt, kam pieder un
kādā veidā tiek gūta vara noteikt autorus, kuru darbi tiek iekļauti vēstures grāmatās un kādēļ?
Piemēram, kāpēc izstādēm ir tik pieticīga loma mākslas vēsturē? Un – kā mainītos vēsture, ja mēs
izstādēm piešķirtu lielāku redzamību tās rakstīšanā? Kādā veidā lēnā, bet neatlaidīgā fotogrāfijas
iekļaušana vispārpieņemtajā mākslas vēsturē ir mainījusi uztveri par fotogrāfijas un tās paštēlu, jo
īpaši pēc digitālās ēras sākuma?
Austriešu fotogrāfijas vēsturnieks Antons Holcers sniegs īsu pārskatu par izmaiņām, kuras
pieredzējusi fotogrāfijas vēstures rakstīšanas vēsture. Piemēram, kā nacionalitātes ideja ietekmē
vēstures uztveri? Ir naivi uzskatīt, ka politiskais, sociālais un nacionālais konteksts, kura ietvaros attēli
tiek kolekcionēti, arhivēti un publicēti, neietekmē to nozīmi, norāda Holcers. Tas vienlīdz attiecas gan
uz pasaules, gan Eiropas vai konkrētas valsts fotogrāfijas vēstures rakstību. Lai kā mēs vēlētos domāt
par fotogrāfiju kā dokumentu ar objektīvu vērtību, realitāte apliecina, ka vēsturnieka izcelsme ir
tikpat būtisks faktors kā fotogrāfa izcelsme vai attēla uzņemšanas reģions.
Nelielās sabiedrībās kā Baltijas valstis vara pār vēsturi bieži vien nonāk vienas personības, nevis
institūcijas rokās. Tam par iemeslu ir gan nelielais pētniecības lauks, gan lasītāju loks. Būtu jājautā –
cik dažādas fotogrāfijas vēstures, piemēram, Latvija vai Igaunija vispār var atļauties? Tomēr šāda
veida monopolam ir arī blaknes, jo šādā situācijā, “monopola pārvaldītājam” pārtraucot savu
darbību, neizveidojas pēctecība un neseko viņa darba turpinātāji. Simpozijā šajā kontekstā tiks
aplūkoti divi autori. Latvijas mediju pētniece Ilva Skulte savā prezentācijā apskatīs žurnālu “Foto
Kvartāls”, kuru 2006. gadā dibināja Alise Tīfentāle.− Līdz 2010. gadam viņa tajā darbojās kā galvenā
redaktore, vēlāk kļūstot par vadošo Latvijas fotogrāfijas vēsturnieci un teorētiķi, kura guvusi arī
ievērojamu starptautisko atzinību – daļēji pateicoties ilgstošām studijām ASV.
Otrs piemērs ir no Igaunijas. Līdz šim Igaunijas fotogrāfijas vēstures rakstīšana lielā mērā bijusi viena
pētnieka, starptautiski plaši atzītā Pētera Linnapa projekts. Viņš ir mākslinieks, kurators, leģendārs
pasniedzējs, žurnālists un kritiķis, kurš 2016. gadā izdeva grāmatu History of Estonian Photography
(“Igauņu fotogrāfijas vēsture”). Un pirms tās – līdzās neskaitāmiem rakstiem žurnālos – visaptverošu
fotogrāfijas teoriju ar nosaukumu Photology (“Fotoloģija”) (2008), nemaz nerunājot par World
History of Photography (“Pasaules fotogrāfijas vēsture”) (2013). Linnapa rakstīšanas stratēģijas
analizēs viens no Igaunijas vērīgākajiem kritiķiem Marguss Tamms.
Lietuviešu fotogrāfijas vēsturniece un teorētiķe Agne Narušīte apskatīs fotogrāfijas mainīgo statusu
pēc tās vēstures (pār)rakstīšanas. Narušīte pati bijusi cieši iesaistīta tās procesos. Savulaik uzrakstījusi
visu Lietuvas fotogrāfijas vēsturi, savos nesenākajos pētījumos viņa pievērsusies fotogrāfijas
starpstāvokļiem, kuros tiek dokumentētas performances, konceptuālā un attiecību māksla un citas
tās pārejošāsformas, pretendējot uz mākslas statusu. Tas ietekmē arī fotogrāfiju kā māksliniecisku
praksi, tā kļūst pašrefleksīva, izvairās no sava “fundamentālā” uzdevuma fiksēt gaistošus realitātes
mirkļus un uzsver savu starpstāvokli, fotogrāfijas arhitekturālās, muzikālās, teatrālās un
kinematogrāfiskās īpašības.
Šī attīstība bija acīmredzama arī “Sāremā biennālē” (1995), Igaunijā, kura bija ne tik daudz atskaites
punkts, bet drīzāk unikāls notikums gan Igaunijas fotogrāfijai, gan Igaunijas mākslai kopumā.
Biennāles norises laikā Eiropu apceļoja vairākas Baltijas un Igaunijas fotoizstādes, no kurām viena pat
nokļuva līdz ASV. Tomēr, ja “Sāremā biennāle” kā nozīmīga laikmetīgās teorētiskās domas
manifestācija ir vispārzināma, Igaunijas 20. gs. 90. gadu sākuma fotoizstādes ārvalstīs līdz šim vispār
nav pētītas. Igauņu pētniece Annika Totsa simpozijam ir apkopojusi visu pieejamo informāciju, lai
raksturotu attēlu, ko tolaik mēģināja eksportēt.
Institūciju lomu vēstures rakstīšanas procesos aplūkos ļoti pazīstamu pētnieku trio. Tēmu atklās Alise
Tīfentāle, prezentācijā koncentrējoties uz izstāžu lomu fotogrāfijas vēsturē. Lai gan aktuālajā mākslas
dzīvē tām ir liela nozīme, mākslas vēsturē izstādes bieži tiek ignorētas. Fotogrāfijas vēsturnieks no
Polijas Adams Mazurs prezentēs visnotaļ specifisku pētījumu par to, kā padomju sistēmas stīvā
birokrātija radīja robus sava laika cenzūrā, aiz aktu fotogrāfijas apzīmējuma ļaujot uzplaukt vieglajai
pornogrāfijai. Mūsdienu skatījumu uz institūciju lomu fotogrāfijas vēsturē prezentēs pētniece no
Somijas Anna-Kaisa Rastenbergere. Šobrīd viņa ir Helsinku Mākslas Universitātes profesore, iepriekš
strādājusi Somijas Fotogrāfijas muzejā, tostarp pētot pārmaiņas fotogrāfijas sociālajās lomās.
Iespējams, Anna-Kaisa Rastenbergere varēs atbildēt uz jautājumu, vai un kādu apsvērumu dēļ muzeji
varētu sākt kolekcionēt selfijus.
Simpozijs ir veltīts iespaidīgajai trīsdaļīgajai sešu sējumu enciklopēdijai The History of European
Photography 1900−2000 (“Eiropas fotogrāfijas vēsture 1900−2000”), kuru izdevis Centrāleiropas
Fotogrāfijas nams Slovākijā un koordinējis prof. Vāclavs Maceks. Grāmatas unikalitāte slēpjas ne tikai
tās vērienīgumā un iecerē apkopot simt Eiropas fotogrāfijas vēstures gadus, bet pirmkārt tās
izmantoto pētniecības metožu izvēlē. Pētījumus par katru Eiropas valsti rakstījuši eksperti no
attiecīgajām valstīm. Pieci no tiem piedalās simpozijā. Šī iemesla dēļ grāmatā pamanāmas ne tikai
skatījumu atšķirības, bet arī dažādi fotogrāfijas vēstures rakstības veidi.
Neskatoties uz šī projekta unikalitāti un vērienu – trīs sējumi kopā veido aptuveni 4000 lappuses,
darba process ilga 5 gadus –, grāmata saņēmusi pavisam nedaudz atsauksmju, sevišķi Baltijas valstīs.
PROGRAMMA
Piektdiena 13. aprīlis
16:00 Indreks Grigors – Atkāšanas runa: Šodienas atmiņas
16:30 Antons Holcers – Tālu, tālu prom. Eiropas fotogrāfijas vēsturi meklējot.
17:15 Alise Tīfentāle – “Cilvēka ģimene” (1955) un “Fotogrāfu ģimene: visslavenākās fotogrāfijas izstādes insaideri un outsaideri”
18:00 Marguss Tamms – History Factory (Vēstures fabrika) izpilddirektors: Pīters Linaps
Sestdiena 14. aprīlis
11:30 Annika Totsa – “Attēlu dumpis: Igaunijas fotogrāfijā balstītā māksla ārzemēs (1992- 1998)”
12:15 Adams Mazurs – Venēras ekspozīcija. Fotogrāfija, kailums un politika komunistiskajā Polijā laikā no 1970-1989.gadam
13:00 Anna-Kaisa Rastenbergere – Selfiji foto muzejā – Kā kolekcionēt komunikāciju?
Pusdienu pārtraukums: 14:00 – 15:30
15:30 Agne Narušīte – “Kautrīgā” fotogrāfija jeb mēdija ierakstīšana mākslas vēsturē
16:15 Ilva Skulte – Fotogrāfijas pārrakstīšana Latvijā: “Fotokvartāls” un Alise Tīfentāle
Dalībnieki: Antons Holcers (Anton Holzer, AT), Adams Mazurs (Adam Mazur, PL), Agne Narušīte (Agnė Narušytė, LT), Prof. Anna-Kaisa Rastenbergere (Prof. Anna-Kaisa Rastenberger, FI), Ilva Skulte (LV), Marguss Tamms (Margus Tamm, EE), Alise Tīfentāle (LV), Annika Totsa (Annika Toots, EE)
Kurators: Indreks Grigors (Indrek Grigor, EE)
Organizē: Rīgas Fotogrāfijas biennāle sadarbībā ar Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienību, “Rīgas mākslas telpu”, Somijas vēstniecību un Igaunijas Republikas vēstniecību Latvijā
Attēls: Publicitātes attēls. Autors: Tāvi Oldbergs