Identitātes problēmas. Irena Kaļicka, Zofija Kraveca, Marta Zgerska, Mateušs Sarello
Poļu fotogrāfija atrodas pagrieziena punktā. Tai ir problēmas ar identitāti. Gadu desmitiem
fotogrāfija ir dokumentējusi tautas vēsturi − gan sarežģīto, gan dramatisko −, taču tagad diezgan
negaidīti tā izkritusi no ritma. Vairs nav ne nepieciešamības, ne vajadzības pēc kultūras kodola
stiprināšanas, liecināšanas par noziegumiem un slaktiņiem, varoņdarbiem vai sūrā darba opozīcijā.
Pat visparastākais mežonīgā kapitālisma mainīgās pasaules bilžu klikšķināšanas žests šķiet
neautentisks.
Šajā kontekstā nacionālistiskā kņada izskatās pēc dziļākas problēmas, pēc simptoma, kas liecina par
identitātes tukšumu, kas ir pārņēmis poļus pēc komunisma krišanas, “vēstures beigām” un
eirointegrācijas panākumiem. Polija, polietes un poļi, poliskums, kas fotogrāfijā tika daudzināts
pēdējo 180 gadu laikā, joprojām ir aktuāls, taču izskatās, ka jaunākās paaudzes intereses
koncentrējas uz ko citu. Šīs ir arī vispārzināmas tehnoloģiska rakstura izmaiņas – digitālie mediji,
sociālie portāli, kā arī dženderisma ienākšana. Jā, vecā labā poļu fotogrāfija parasti bija vīrietis, kas
azartiski cīnījās par poliskumu, par mākslu, par to, kas ir būtisks, un, rau, pat visbūtiskākais! Jaunā
poļu fotogrāfija ir sieviete instagramā ar foto aparātu, kas pievēršas sev tuvām un intīmām lietām,
bet tāpat arī vispārcilvēciskā rakstura jautājumiem, kuri attiecas uz visiem, ne tikai uz poļiem.
Vēl pirms desmit gadiem sievietes fotogrāfijā varēja saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem, no kurām
starptautiskus panākumus guvusi faktiski viena – Aneta Gžeščikovska (no 70. gadu paaudzes, bet
iepriekšējās paaudzēs pirmajās vietās izvirzījās, protams, Zofija Kuļika). Šodien sieviešu-mākslinieču,
− kuras veiksmīgi piedalās izstādēs, publicē savus darbus un saņem apbalvojumus − saraksts ir daudz
garāks, un, kas vēl svarīgāk, lielākā daļa vēl nav pat trīsdesmitgadnieces: Veronika Gensicka
(Weronika Gęnsicka), Anna Gžeļevska (Anna Grzelewska), Jūlija Kriviča (Yulia Krivich), Anna Orlovska
(Anna Orłowska), Joanna Pjotrovska (Joanna Piotrowska), Viktorija Vojcehovska (Wiktoria
Wojciechowska), Justina Vežhovecka (Justyna Wierzchowiecka), Magdalena Vivrota (Magdalena
Wywrot), nu, un, protams, dalībai izstādē uzlūgtās Irena Kalicka, Zofija Kraveca un Marta Zgerska.
Ieskatoties jaunākajā poļu fotogrāfijā, nevar nepamanīt attālināšanos no politikas jeb politiskuma
pārformulēšanu pēc principa “privātais ir publiskais”. Politiskais virzītājspēks tiek pārcelts uz indivīda
dzīvi, uz ikdienas cīņu ar ķermeni, ar vidi, ar tuviniekiem un svešiniekiem. Fotogrāfijas dokumentē
attīstības procesu, bieži vien terapijas procesu vai procesu, kas atsaucas uz terapiju. Šo sieviešu
komunikatīvā māksla izmanto fotogrāfijas potenciālu, fotogrāfijas, kas tiek saprasta ne tik daudz kā
ierāmēta bilde pie sienas, bet gan dažādu jēgu saziņas un sarunu platforma. Kas es esmu? Ko
domāju? Ko vēlos? Tie ir jautājumi, kurus mākslinieces bieži uzdod sev un arī skatītājiem.
Cita raksturīgā īpatnība nenoliedzami ir estētikas īpatnības un paša mākslas darba pārdefinēšana.
Fotogrāfija vairs nav analoga, drīzāk tā dažreiz mēdz būt analoga. Analogais ir viens no slāņiem, kas
tiek pakļauts apstrādei, sintēzei un sublimācijai. Mākslas darbs zaudē kontūras, sākumu un beigas, lai
kļūtu par procesu, kas ir cieši saistīts ar mākslinieces dzīvi un biogrāfiju. Attēlam nemaz nav jābūt tik
ļoti stabilam, to var nedaudz arī izkustināt un tas nebūt nenozīmē, ka tā vairs nav fotogrāfija. Gadās,
ka pats fotogrāfijas iedarbinātais process ir svarīgāks par rezultātu. Fotogrāfija ir ne tikai attēli, bet
arī perfomance, diskusija, komentāri, terapija, attiecības.
Kārtējā mūsdienu fotogrāfijas raksturīgā īpatnība ir aiziešana no fotoattēla indeksikālā rakstura. Visu
ir iespējams konstruēt, apstrādāt, izmanīt un inscenēt. Un fotogrāfijas robeža vairs nav realitāte, un
vēl jo vairāk ne Polija, bet gan mākslinieces fantāzija.
Dalībnieki: Irena Kalicka (Irena Kalicka, PL), Zofja Kraveca (Zofia Krawiec, PL), Mateušs Sarello (Mateusz Sarello, PL), Marta Zgerska (Marta Zgierska, PL)
Kuratori: Adams Mazurs (Adam Mazur, PL)
Organizē: Rīgas Fotogrāfijas biennāle sadarbībā ar Cēsu Izstāžu namu un Pašvaldības aģentūru "Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs"
Attēls: Marta Zgerska, Mateušs Sarello. “Garden III”